Actualitate
Cum arată lucrările la centurile Sântandrei și Nojorid (FOTO/VIDEO)
Lucrările la șoselele de centură ale localităților Nojorid și Sântandrei au ajuns la un stadiu de 20%.
Informația a fost transmisă joi de Consiliul Județean Bihor, după o vizită în teren a vicepreședintelui Mircea Mălan (foto mijloc, jos), însoțit de primarii de Sântandrei, Ioan Mărcuș (foto dreapta), și Nojorid, Petru Baba (foto stânga), alături de reprezentanții firmei de construcții PORR Construct, executantul lucrărilor, și de Cristian Budurean, inginer în cadrul CJ.
Conform unui comunicat, în prezent la Sântandrei se lucrează la structura rutieră (umpluturi, fundații) și la podul peste râul Peța, iar la Nojorid se lucrează la amenajarea pistei de biciclete și la structura rutieră în zona cartierului Grigorescu din Oradea, de unde va începe șoseaua de centură.
„Centura Sântandrei, în lungime de 5 kilometri, are prevăzut un pod care se află în construcție peste Peța, sistem de iluminat și panouri antifonice în zona de locuințe.
Această centură va descongestiona traficul din zonă și va fi în beneficiul locuitorilor din Sântandrei, dar și din alte comune, respectiv Girișu de Criș, Sânnicolau și Cefa, care sunt amplasate pe Drumul Județean 797”, a explicat Mircea Mălan.
„Realizarea acestei centuri este o investiție foarte importantă, având în vedere accesul populației din Sântandrei, și nu numai, către municipiul Oradea.
Comuna Sântandrei a cunoscut o dezvoltare fără precedent în ultimii 12 ani, populația ajungând de la 3.700 la peste 11.000, în condițiile în care aveam un singur drum de legătură cu Oradea, adică DJ797.
Am reușit în ultimii ani să mai construim un drum de legătură, dar nici acesta nu este suficient. În comuna Sântandrei lucrează peste 3.000 de angajați, iar din cei peste 11.000 de locuitori, zilnic în jur de 70% navetează către și dinspre Oradea”, a precizat Ioan Mărcuș, primarul comunei Sântandrei.
Drumul de legătură dintre Oradea și Nojorid are o lungime totală de 8,3 km și este prevăzut cu piste de biciclete cu o lățime de 2,5 metri.
„Centura propriu-zisă, de la Oradea la Apateu, are o lungime de 5 km.
Din acest drum va porni o bretea de legătură cu DN79 la intersecția cu drumul comunal care duce spre Livada, în lungime de peste 1,6 km, iar altă bretea de legătură cu DN79 va fi spre centrul comunei Nojorid.
În continuare, acest drum se va întâlni cu viitorul inel rutier metropolitan, un proiect al Consiliului Județean Bihor care va face legătura între DN79, DN76 și DN1”, se explică în comunicatul CJ.
Cele două drumuri reprezintă etapa II a proiectului „Creșterea accesibilității pe drumurile județene în Zona Metropolitană Oradea” și au o valoarea totală de 84.394.118,95 lei, fără TVA.
Etapa I, aflată în execuție la stadiul de peste 20%, prespune realizarea Centurii Oșorhei și reabilitarea drumului de 12 km dintre Oșorhei și Copăcel, DJ 767E, valoarea lucrărilor fiind de 108.275.129,09 lei, fără TVA.
Firma PORR Construct execută lucrările pe etapele I și II, termenul de execuție fiind stabilit la 18 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor (februarie 2023).
A treia etapă a proiectului prevede realizarea Centurii Biharia și a legăturii cu localitatea Paleu (5,6 km + 3,1 km), unde recent a fost desemnat constructorul format din asocierea dintre Dumexim și Consorzio Stabile EBG Group. Valoarea ofertei câștigătoare este de 55.767.745,17 lei, fără TVA, iar termenul pentru depunerea contestațiilor este 16 august 2023.
Conform CJ, finanțarea pentru acest proiect va fi asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2021 – 2027.
„Cererea de finanțare pentru această investiție și alte două proiecte a fost depusă pe 1 august 2023”, mai punctează comunicatul.