Urmareste-ne pe

Actualitate

Premierul în Bihor: Contractul pentru tronsonul Chiribiş-Biharia al Autostrăzii Transilvania a fost semnat cu o firmă bihoreană (FOTO)

Publicat

pe

Premierul Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și cel al Apărării, Nicolae Ciucă, au venit, vineri, în Bihor într-o vizită de lucru al cărei obiectiv principal a fost semnarea contractului privind proiectarea și execuția tronsonului Biharia-Chiribiș al Autostrăzii Transilvania.

Lucrările vor fi executate de o asociere reprezentată de firma bihoreană Trameco, patronată de magnatul Beniamin Rus, care va realiza, astfel, un al doilea tronson al autostrăzii.

Autostrada, prioritate zero

Vizita a început pe șantierul noii Săli Polivalente din Oradea, unde oaspeții au făcut promisiuni. „Din partea acţionarului unic al Companiei Naţionale de Investiţii, adică Ministerul Transporturilor, vă asigurăm susţinerea financiară pentru a finaliza acest proiect”, a declarat ministrul Bode. Tot aici s-a aflat o altă noutate importantă, în ce privește noul stadion municipal: prim-ministrul Orban a spus că primarul Ilie Bolojan va avea deschidere din partea Guvernului pentru proiect, în vreme ce edilul a anunţat, în premieră, că există un acord de principiu cu Ministerul Dezvoltării pentru o cofinanţare guvernamentală.

Programul a cuprins și o vizită – fără presă – la Centrul NATO. Cea mai consistentă parte a vizitei s-a derulat însă chiar pe șantierul Autostrăzii, în Biharia, pe tronsonul aproape finalizat de Trameco. „Obiectivul şi angajamentul nostru este acela de a construi Autostrada Transilvania. Lucrurile se îndreaptă într-o direcţie bună”, a spus Orban, adăugând că „investiţiile în infrastructură sunt prioritate zero”. „Sunt licitaţii în curs pe toate tronsoanele care fac legătura între Târgu Mureş şi Borş. Aştept cu mare interes şi legătura între Târgu Mureş şi Braşov, braşovean de felul meu”, a spus premierul.

 Străinii, presa, DNA…

După cum se ştie, lucrările de construire a tronsonului de autostradă 3C2 Chiribiş – Biharia, abandonate de-a lungul timpului de Bechtel (SUA) şi Corsan – Coviam (Spania), au fost atribuite în 2018 prin licitaţie asocierii formate din firmele Trameco, Vahostav, Drumuri Bihor, Drum Asfalt şi East Watter Drillings pentru suma de 326,5 milioane lei, echivalentul a 69 milioane euro. Ulterior, investiţia a fost blocată de contestaţii succesive ale grupului austriac de firme Strabag.

Beniamin Rus (foto sus), patronul grupului Selina, a profitat de prezenţa demnitarilor pentru a pleda cauza firmelor locale. „Nu vrem mila guvernelor, vrem şanse cel puţin egale cu firmele de afară. Ne încăpăţânăm să nu credem în tot ce se spune despre oamenii de afaceri străini şi despre noi, cei ai locului: noi, hoţi şi săraci, ei, bogaţi şi cinstiţi! Cei de la DNA nu-i au la suflet pe aceşti super-patroni, pentru că nu i-am văzut pe lista lor de invitaţi de câte ori am fost pe acolo. Şi am cam fost…”, a spus ironic Rus.

Ca răspuns, Orban a precizat că există constructori români care au dovedit că au capacitatea de a realiza lucrări de infrastructură şi unii care au obţinut contracte fără a le onora, acelaşi fiind cazul şi în ceea ce priveşte constructorii străini. „Sunt 4, maxim 5 companii străine care într-adevăr au tratat serios România şi şi-au respectat condiţiile contractuale. În rest, foarte mulţi au venit cu un laptop, au profitat de experienţa din alte ţări pe care au avut-o, au câştigat licitaţii în calitate de antreprenor general după care au contractat toate lucrările în majoritate către companii româneşti la nişte preţuri în care le-au asigurat o profitabilitate minimă companiilor româneşti, subcontractorilor, şi nici măcar, multe dintre ele, nu au plătit la timp. Există doar constructori serioşi şi constructori neserioşi, fie că sunt români sau din altă ţară”, a susţinut Orban.

Preţ cu „indexare”

Una peste alta, pentru noua lucrare, Trameco şi-a asumat o perioadă de garanţie de 10 ani, are la dispoziţie 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia efectivă. Valoarea contractului ar putea fi însă majorată, având în vedere gradul de degradare al construcţiilor începute şi abandonate de ani de zile, precum şi scumpirea materialelor şi manoperei.

„Expertiza făcută în 2016 a fost valabilă timp de până la 9 luni. Şi dacă am fi semnat contractul atunci, tot ar fi trebuit modificate sumele”, a declarat Beniamin Rus.  Costurile vor fi stabilite în urma unei noi expertize ce va sta la baza proiectului tehnic. Estimativ, acestea ar putea depăşi cu circa 12% actualele valori din contract.

Demararea lucrărilor este estimată pentru începutul anului viitor. „Cum proiectarea va dura cam 6 luni, vrem ca în iarnă să avem deja pregătite drumurile tehnologice şi toate amenajările, pentru ca în primăvară să putem trece la construcţia efectivă”, a spus Rus.

Firma sa a amenajat deja peste 94% din tronsonul de autostradă 3C3 Biharia-Borş, lung de 5 km, a cărui finalizare este estimată pentru sfârşitul acestei luni, şi vrea să câştige la licitaţie şi construcţia sectorului 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş. „Pentru noi ar fi o mândrie să realizăm tot tronsonul de autostradă din Bihor”, a spus afaceristul. 

Și alte investiții

Pe de altă parte, cu ocazia vizitei în Bihor, Ludovic Orban a anunţat și investiţii care au fost amânate ani în șir. Şeful Guvernului a vorbit despre amenajarea centurilor ocolitoare ale oraşelor Aleşd de pe DN1, „care vor beneficia de finanţare prin Programul Operaţional Infrastructură Mare”, iar reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi-au asumat finalizarea reabilitării DN 76 Oradea – Deva până la sfârşitul anului.

Legat de proiectul de amenajare a drumului expres Oradea – Arad, Orban a spus că se impune actualizarea acestuia și se caută surse de finanţare, iar în cazul licitației pentru atribuirea lucrărilor de construire a legăturii între centura Oradea și viitoarea autostradă, executantul lucrărilor urmează să fie anunțat cel târziu la începutul lunii august. Vom trăi și vom vedea…