Actualitate
FOTO: Cum arată acum tronsonul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania, pentru care s-a semnat contractul cu Trameco
Imagini inedite cu felul în care arată acum lucrările abandonate la Autostrada Transilvania în Bihor, pe lotul Chiribiș-Biharia, pentru care s-a semnat vineri noul contract în prezența premierului, au fost făcute publice de Asosciația Pro Infrastructură.
„Peisajul actual este post-apocaliptic: vegetație luxuriantă care înghite betoanele și distruge terasamentele neprotejate, pile cu armături roase de rugină, elevații cu hidroizolația mâncată de ploi, piloți cu armătura furată și radiere care te duc cu gândul la ruinele antichității”, se arată într-un mesaj, însoțit de fotografii, postat miercuri pe pagina de Facebook a API.
Fotografiile au fost preluate de pe un forum de specialitate, forum.peundemerg.ro, în care sunt abordate mai multe probleme de infrastructură.
API amintește că lucrările „pe autostrada blestemată” au început în 2004 în era Bechtel și au fost „continuate” de spaniolii de la Corsan în 2016 care de fapt nu au făcut nimic. „Nu disperați, a treia oară-i cu noroc! După 16 ani, două rezilieri și două licitații, pe 12.06.2020 Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat contractul pentru tronsonul Chiribiș-Biharia cu Trameco (grupul Selina), cei 28,55 km trebuind să fie proiectați și executați în doi ani cu 326 milioane de lei”, mai menționează Asociația.
Așa cum Bihor24 a relatat, premierul Ludovic Orban, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și cel al Apărării, Nicolae Ciucă, au venit, vinerea trecută, în Bihor într-o vizită de lucru al cărei obiectiv principal a fost semnarea contractului privind proiectarea și execuția tronsonului Biharia-Chiribiș al Autostrăzii Transilvania.
Lucrările vor fi realizate de o asociere reprezentată de firma bihoreană Trameco (alături de firmele Drumuri Bihor, Drum Asfalt şi East Watter Drillings), patronată de magnatul Beniamin Rus, care va realiza, astfel, un al doilea tronson al autostrăzii. Acestea au fost atribuite în 2018 prin licitaţie asocierii pentru suma de 326,5 milioane lei, echivalentul a 69 milioane euro. Ulterior, investiţia a fost blocată de contestaţii succesive ale grupului austriac de firme Strabag.
Trameco şi-a asumat o perioadă de garanţie de 10 ani, are la dispoziţie 6 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru execuţia efectivă. Valoarea contractului ar putea fi însă majorată, având în vedere gradul de degradare al construcţiilor începute şi abandonate de ani de zile, precum şi scumpirea materialelor şi a manoperei. „Expertiza făcută în 2016 a fost valabilă timp de până la 9 luni. Şi dacă am fi semnat contractul atunci, tot ar fi trebuit modificate sumele”, a declarat Beniamin Rus, patronul grupului de firme Selina.
Costurile vor fi stabilite în urma unei noi expertize ce va sta la baza proiectului tehnic. Estimativ, acestea ar putea depăşi cu circa 12% actualele valori din contract.
Citiți și articolul: